Er gaat steeds meer en zwaarder (vracht)verkeer over de Wantijbrug in de N3 in Dordrecht. Daardoor waren de 2 beweegbare delen van de brug versleten en vertoonde deze zogeheten vallen materiaalmoeheid. Bovendien voldeden ze niet aan de nieuwste eisen en zorgden ze voor geluidsoverlast voor de omgeving. Daarnaast waren ook de aandrijfinstallaties aan het eind van hun technische levensduur. Het was dus hoog tijd om de brug grondig te renoveren.
Wat hield de renovatie in?
Om te beginnen zijn de liggers van de vallen versterkt. Door een gat in de wand van de brug zijn de oude aandrijfinstallaties verwijderd. Vervolgens is de constructie van de brugkelder versterkt en zijn de nodige reparaties aan het beton uitgevoerd. Daarna zijn de nieuwe installaties gemonteerd en onderdelen als leuningen en camera’s vernieuwd. Voor het aansturen van systemen is een nieuwe standaardoplossing geinstalleerd voor bediening, besturing en bewaking: het zogeheten bouwblok 3B Bruggen. Dat maakt het beheer in de toekomst efficiënter en veiliger. Uiteindelijk zijn de 2 beweegbare delen (de vallen) vervangen door zwaardere, stalen exemplaren met een geluiddempende onderkant. En voordat de brug in gebruik is genomen, is de brug uitvoerig getest. Nu de renovatie achter de rug is, kan de brug weer minimaal 30 jaar mee.
Bekijk de video over de werkzaamheden