De Heinenoordtunnel is een belangrijke schakel in de A29 tussen Rotterdam en de Zuid-Hollandse eilanden, de Randstad en Antwerpen. De tunnel verbindt de Hoeksche Waard met het eiland IJsselmonde. De Heinenoordtunnel stamt uit 1969 en is toe aan een grote opknapbeurt. Deze renovatie staat gepland in 2023 en 2024. Rijkswaterstaat is in 2017 al gestart met de voorbereidingen die nu nog volop aan de gang zijn.
Wat houdt de renovatie in?
De tunnel wordt gerenoveerd om ervoor te zorgen dat het verkeer ook in de toekomst veilig door de Heinenoordtunnel kan rijden. De renovatie houdt onder andere in:
- onderdelen van de (betonnen) constructie van de tunnel repareren of vervangen
- alle tunneltechnische installaties (zoals ventilatie) vervangen
- vervangen van de bedienings-, besturings- en bewakingssystemen van de tunnel
- realiseren van een middentunnelkanaal (een afgesloten vluchtgang)
- aanpassen lichtroosters
- vernieuwen van het asfalt
- renoveren van de dienstgebouwen
Tegelijkertijd met de renovatie maakt Rijkswaterstaat de tunnel ook duurzamer. Onder meer door het gebruik van ledverlichting en zonnepanelen. Voor het opwekken van de energie die per dag nodig is, komt vlak bij de tunnel een zonneweide met zonnepanelen.
Nieuwe systemen
Er is veel variatie in de systemen om tunnels te bedienen, besturen en te bewaken. Om het aantal verschillende systemen die gebruikt worden te verminderen, wil Rijkswaterstaat deze systemen meer standaardiseren en meer uniform maken. Hierdoor wordt het beheer, de bediening en het onderhoud van tunnels efficiënter en duurzamer en blijven de tunnels ook in de toekomst veilig, beschikbaar en betrouwbaar. De Heinenoordtunnel krijgt als eerste tunnel in Nederland deze nieuwe standaard systemen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de nieuwste slimme en duurzame technieken. Deze nieuwe en standaard systemen worden later ook toegepast in andere tunnels die in Zuid-Holland gerenoveerd worden, maar zijn in principe geschikt voor alle Rijkstunnels in Nederland.
Afsluitingen
Om de renovatiewerkzaamheden uit te voeren moeten we de tunnel afsluiten. Voorlopig zijn de volgende afsluitingen voorzien:
- in 2023 en 2024: ruim 30 weekendafsluitingen (voornamelijk in één rijrichting)
- 2 weken een volledige afsluiting van de tunnel (in beide richtingen) in de zomervakantie van 2023 én 2 weken een volledige afsluiting van de tunnel in de zomervakantie van 2024
- verschillende nachtelijke afsluitingen
Hinder
Tijdens de renovatie blijven de Hoeksche Waard en de regio bereikbaar, maar hinder is onvermijdelijk. De omvang van de hinder hangt sterk samen met 3 factoren: de wijze van uitvoering, het succes van de bereikbaarheidsmaatregelen én de bereidheid van weggebruikers mee te helpen aan het beperken van de hinder door hun reisgedrag aan te passen.
Zonder maatregelen zal de hinder fors zijn. Om de hinder te beperken en het verkeer zo goed mogelijk te laten doorstromen treft Rijkswaterstaat tijdens de renovatie verschillende maatregelen. Het plan voor de uitvoering, waarin de werkzaamheden in fasen en in verkeersluwe perioden worden uitgevoerd, is in feite de allereerste en belangrijkste maatregel om de hinder te beperken. Verder moeten naast omleidingen vooral maatregelen om automobilisten te stimuleren om anders of niet te reizen te hinder beperken.
Als het werk eenmaal klaar is, dan is er zeker tientallen jaren geen groot onderhoud aan de constructie van de tunnel nodig. En de technische installaties en systemen gaan ook weer 15 jaar mee. Uiteraard blijft het reguliere onderhoud, elke 6 weken en meestal ’s nachts, wel altijd doorgaan.
Meer informatie
Meer informatie is te vinden op de website https://www.rijkswaterstaat.nl/wegen/projectenoverzicht/a29-renovatie-eerste-heinenoordtunnel/index.aspx