De nieuwe omroepinstallatie van de Wantijbrug wordt op maandagavond 28 september tussen 21.30 en ± 23.30 uur en donderdagavond 1 oktober tussen 21.00 en ± 23.00 uur getest. De brug is deze dagen al afgesloten voor al het verkeer (vracht)auto’s, openbaar vervoer, (brom)fietsers en voetgangers) vanaf 21.00 tot 05.00 uur de volgende ochtend voor andere testwerkzaamheden.
Testen omroepinstallatie
Onderdeel van de systemen om de brug op afstand te bedienen is een omroepinstallatie. Met deze omroepinstallatie kan het verkeer op de weg en op het water door de bedienaar in de verkeerscentrale geïnformeerd worden of instructies krijgen. En via de omroepinstallaties worden voorgeprogrammeerde berichten en signalen afgespeeld. De bedienaar moet verstaanbaar zijn en de signalen moeten goed te horen zijn. Dus ook de omroepinstallatie moet worden getest. Dat gebeurt in twee delen, vanaf het Wantij en op de brug zelf. In totaal wordt op ongeveer 100 verschillende punten een geluidssignaal afgegeven en wordt gemeten of dit verstaanbaar en goed te horen is.
Afsluitingen en geluidshinder
De metingen mogen niet worden verstoord door het geluid van het verkeer op de N3. Dat betekent dat het testen en meten ’s avonds gebeurt als de Wantijbrug toch al is afgesloten voor al het verkeer. Zie ook de planning.
Het testen veroorzaakt geluidshinder, zeker in de buurt van de Wantijbrug. Aannemer Volkerbrug heeft de omwonenden per brief hierover geïnformeerd.
Nieuwe uniforme systemen
Bijna iedere brug, tunnel of sluis in Nederland heeft een ander systeem om de brug, tunnel of sluis te kunnen bedienen, besturen en bewaken. Rijkswaterstaat wil dit meer uniformeren. Door deze standaardisering kan Rijkswaterstaat bruggen, tunnels en sluizen in de toekomst slimmer en efficiënter bedienen, besturen en bewaken en storingsvrij houden. De Wantijbrug heeft als eerste brug in Nederland zo’n nieuwe standaard-systeem voor bruggen gekregen.
Verschillende testen
Eind 2019 is het nieuwe systeem ‘in de fabriek’ getest. Vervolgens is het systeem in de brug ingebouwd en daar vervolgens weer getest. Eerst de losse deelsystemen op de brug en daarna alle deelsystemen samen. Ook de bedienaars van brug in de verkeerscentrale worden betrokken bij het testproces. Zij gaan de brug straks op afstand bedienen en hebben een belangrijke rol in de laatste testfase, de laatste – operationele – test is in november. Via camerabeelden en de sensoren in het wegdek hebben zij zicht op de verkeerssituatie op het water en op de brug. Zo kunnen zij beoordelen of het veilig is de brug te openen. Als ook deze laatste test geslaagd is, is de renovatie klaar en kan de brug weer gebruikt worden om hoge schepen te laten passeren.