Hiernaast vervangen we ook andere onderdelen van de weg, zoals de verlichting en de voegovergangen bij de bruggen. Waar nodig voeren we onderhoud uit aan viaducten en geluidsschermen.
Aannemer Boskalis voert het werk in fases uit, elke keer op een ander deel van de N3. Eind 2021 is het werk gereed. Het verkeer kan tijdens het werk gewoon over de N3 rijden. Alleen tijdens zes lange weekenden in augustus en oktober is de weg afgesloten. Ook volgend jaar is nog een aantal weekendafsluitingen nodig.
Vier weekendafsluitingen
Vanaf 6 augustus starten we met de eerste fase van het werk bij de Papendrechtsebrug. Daarvoor is de N3 tijdens de zomervakantie in augustus vier lange weekenden afgesloten voor autoverkeer tussen de Burgemeester Keijzerweg in Papendrecht en de Merwedestraat in Dordrecht. (Brom)fietsers en voetgangers kunnen tijdens deze weekendafsluitingen wel gebruik maken van de weg.
Altijd drie rijstroken open
Vanaf september start fase twee. Daarin werkt de aannemer tot eind dit jaar op het Dordtse deel van de N3 tussen de Wantijbrug en de Copernicuslaan. Er wordt maar gewerkt op één helft van de weg. Er blijven altijd drie rijstroken open. Twee richting Papendrecht en één richting Breda. Alle op- en afritten blijven open en fietsers kunnen zoveel mogelijk doorfietsen. In de herfstvakantie is de weg tijdens twee lange weekenden wel afgesloten voor autoverkeer.
Verwachte hinder
Dat het onderhoud tot hinder gaat leiden is zeker. De overlast zal echter anders zijn dan tijdens de afsluiting van de Wantijbrug. Het verkeer kan namelijk meestal over de N3 blijven rijden. Daarnaast vinden de weekendafsluitingen plaats tijdens de zomervakantie en herfstvakantie om zo min mogelijk hinder te veroorzaken.
Ook de coronamaatregelen hebben een effect. Veel mensen werken thuis waardoor het minder druk is op de weg dan voorheen. Het verkeer neemt langzamerhand wel weer toe. Hoe dit zich ontwikkelt vanaf augustus is nog niet duidelijk.
De werkzaamheden voor de renovatie van de Wantijbrug in de N3 lopen nog door tot begin november en vallen dus deels samen met het groot onderhoud. Maar voor de Wantijbrug zijn de werkzaamheden met de grootste hinder dan al achter de rug. In augustus en september resteren nog een aantal nachtafsluitingen voor testen en een weekendafsluiting begin september.
Rik van der Linden, wethouder Bereikbaarheid Dordrecht: “We zijn heel blij dat de N3 aangepakt gaat worden, de weg is echt aan onderhoud toe. We verwachten niet dat de overlast op de Dordtse wegen net zo fors is als met de Wantijbrug, maar we zullen het zeker wel merken. Daarom roep ik Dordtenaren om, ook al is het nu nog rustig op de weg, toch zoveel mogelijk de fiets te pakken. Of buiten de spitsen te reizen of thuis te werken. Alleen samen houden we de stad bereikbaar!’’
Bart Keunen, districtshoofd Rijkswaterstaat: “De N3 is hard toe aan groot onderhoud. We doen er alles aan om hinder zoveel mogelijk te beperken. Samen met regionale bedrijven en met provincie en gemeenten, onze partners in de Verkeersonderneming, werken we aan alternatieven om in te zetten tijdens de werkzaamheden. Denk daarbij vooral aan fietsakties. Door corona is het openbaar vervoer voorlopig geen passend alternatief. Communicatie blijft ook belangrijk. Op N3werkzaamheden.nl staat het laatste nieuws over alle projecten op en rond de N3.’’
Forse opgave
Het groot onderhoud van de N3 en de renovatie van de Wantijbrug zijn onderdeel van de opgave van Rijkswaterstaat om de komende jaren de bestaande infrastructuur te vervangen en renoveren. Veel bruggen, viaducten, sluizen en tunnels stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en zijn aan groot onderhoud of vervanging toe. Het verkeer is sindsdien enorm toegenomen en vrachtwagens zijn zwaarder geworden. Door renovatie of vervanging werkt Rijkswaterstaat aan de infrastructuur voor de komende generatie(s). Daarbij wordt gebruik gemaakt van slimme en duurzame technieken. Rijkswaterstaat werkt bij deze onderhoudsopgave samen met bijvoorbeeld provincies, gemeenten en marktpartijen. Daarnaast past Rijkswaterstaat de komende jaren in en rond de Drechtsteden het huidige wegennet aan om files te verminderen. Denk hierbij o.a. aan nieuwe aansluitingen van de A16 en A15 op de N3 en verbreding van de A15 tussen Papendrecht en Sliedrecht.