Rijkswaterstaat werkt aan de standaardisatie en uniformering van processen en systemen van industriële automatisering bij bedienbare objecten, zoals tunnels en bruggen. Deze industriële automatisering zorgt er voor dat de bruggen en tunnels van Rijkswaterstaat veilig, beschikbaar en betrouwbaar blijven, nu en in de toekomst.
Door de bediensystemen te standaardiseren en te uniformeren wordt het beheer van tunnels en bruggen eenduidiger en minder complex. Bij andere nieuwe of te renoveren bruggen of tunnels kan de betreffende aannemer straks de nieuwe bouwblokken gebruiken. Het is vrij bijzonder wat hier gebeurt omdat het industriële automatiseringsdeel van de renovatie van de Wantijbrug is losgekoppeld van de civiele werkzaamheden.
Tot nu toe zijn alle stappen in het ontwikkelingsproces van het 3B-Bruggenbouwblok succesvol doorlopen en zijn alle mogelijke testen gedaan. Tot de laatste: de integratie in de straks gerenoveerde brug. De te leveren kasten en software zijn al gereed om te worden ingebouwd. Er volgt, nadat de vallen zijn vervangen, een intensieve periode van testen om de brug straks weer te kunnen gebruiken. Dat zal ook hinder voor de weggebruiker met zich meebrengen.
Voor wie zich hier verder in wil verdiepen zijn twee video's (en links) toegevoegd. Het betreffen een animatie over Industriële Automatisering bij Rijkswaterstaat èn een filmpje over een rondleiding door het testcentrum van Rijkswaterstaat in Delft met ontwerpleider 3B-Bruggen, Ben Kleiss.
Ook is een artikel toegevoegd met daarin een interview met de heren Ben Kleiss (Rijkswaterstaat) en Jacco Noordam (Siemens Mobility B.V.) getiteld 'Standaardisering besturing bruggen binnen handbereik' (OTAR, nr. 2-2020).