Het project Reconstructie aansluiting A16-N3 is begin 2019 gestart en staat in het teken van het reconstrueren van het gehele kruispunt N3-N217, met als doel het bevorderen van de doorstroming van het verkeer. Rijkswaterstaat is opdrachtgever en werkt samen met de gemeente Dordrecht en Provincie Zuid-Holland. Boskalis is de aannemer (uitvoerder) van het werk. Boskalis voert het werk in twee fasen uit; de eerste fase is in 2019 succesvol afgerond en de tweede fase vindt dit jaar (2020) plaats.
De werkzaamheden die in fase 1 zijn afgerond:
- Aanleg van het kwartklaverblad, wegvallen van kruisend verkeer en één verkeersregelinstallatie
- Aanleg van twee viaducten voor de parallelbaan onder de N3
- Realisatie van drie vrije rechtsaffers
- Verlegging afrit 20
- Reconstructie van de Rijksstraatweg
- Rijksweg A16 vanuit richting Breda, vanaf Moerdijkbrug tot aan Dordrecht-centrum, is geasfalteerd
De belangrijkste verbetering in deze eerste fase bestond uit de aanleg van het nieuwe kwartklaverblad voor het verkeer van N3 naar A16 in de richting Breda, in combinatie met het verleggen van afrit 20, die nu aansluit op de Rijksstraatweg. Als gevolg hiervan stroomt het verkeer op de knoop veel beter door. Door de aanleg van drie vrije rechtsaffers is de doorstroming ook verhoogd.
Dit jaar ligt de focus op werkzaamheden op en langs de A16. De doorstroming van de N3-N217, voornamelijk richting Breda, is geheel afhankelijk van de goede doorstroming op de toeritten. Er is een nieuwe parallelbaan aangelegd om het door de gemeente Dordrecht te ontwikkelen bedrijventerrein DistriPark aan te sluiten op de A16. Dezelfde parallelbaan biedt ook een grote bufferruimte voor het verkeer richting de A16, waardoor doorstroming op het kruispunt A16-N3 veel beter verloopt.
De werkzaamheden die in 2020 worden uitgevoerd (fase 2):
- Rijksweg A16 vanuit richting Rotterdam, vanaf Dordrecht-Centrum Moerdijkbrug tot aan Moerdijkbrug, wordt geasfalteerd.
- Aanleg van de nieuwe parallelbaan inclusief de nieuwe aansluiting naar het DistriPark.
- Verlengen hoofdoverspanning fietsviaduct Amstelwijck boven de A16.
- Verlengen van de afrit 20.
- Aanbrengen van vier nieuwe geluidsschermen.
- Meerdere verkeersportalen worden geplaatst.
- Aanleg van het nieuwe viaduct Wieldrechtsezeedijk voor de parallelbaan.
Tijdens de eerste twee grote afsluitingen van de A16 in mei vonden de asfalteringswerkzaamheden op de A16 plaats. Omdat de A16 in één rijrichting afgesloten was, is de hoofdoverspanning van fietsviaduct Amstelwijck verlengd en de nieuw aangelegde Afrit 20 (’s-Gravendeel/ Papendrecht) verlengd, zodat meer afslaand verkeer mogelijk is.
Daarna worden de andere werkzaamheden uitgevoerd, zoals de aanleg van geluidsschermen, de parallelbaan, de verkeersportalen en het nieuwe viaduct op de parallelbaan. De werkzaamheden worden in fases uitgevoerd, zoveel mogelijk buiten het verkeer of in de nachtelijke uren, om zo min mogelijk verkeerstremmingen en hinder te veroorzaken. Afronding van het project is naar verwachting begin november 2020.
