1. Waarom heeft de N3 groot onderhoud nodig?
De N3 verkeert al meerdere jaren in zeer slechte staat en voldoet niet meer aan de huidige veiligheids- en kwaliteitseisen. Daarom is groot onderhoud van de weg, viaducten en bruggen noodzakelijk. De weg en de toe- en afritten blijven op dezelfde plek liggen.
2. Hoe lang duren de werkzaamheden?
Het groot onderhoud van de N3 start in augustus 2020 en duurt tot eind 2021.
Kijk hier meer informatie over de planning.
3. Welke hinder kan ik verwachten?
Tijdens de werkzaamheden is er sprake van (grote) hinder. U krijgt te maken met snelheidsbeperkingen, wegafzettingen, rijbaanversmallingen en extra reistijd. Om de hinder te beperken, worden volledige wegafsluitingen in (lange) weekenden gepland en deels tijdens vakantieperiodes uitgevoerd. Op overige (werk)dagen blijft de N3 in beide richtingen open, wel met minder rijstroken en versmald. Kijk hier voor meer informatie over de verwachte hinder en omleidingsroutes.
4. Kunnen hulpdiensten wel op tijd komen?
Rijkswaterstaat heeft zeer regelmatig overleg met de hulpdiensten en betrokken gemeentes. Er worden aparte afspraken gemaakt met de hulpdiensten zodat de omliggende steden en wijken bereikbaar blijven.
5. Welke werkzaamheden worden uitgevoerd voor het groot onderhoud N3?
- Nieuwe fundering en stil asfalt op de N3
- Asfalt op bruggen en viaducten vervangen
- Stille voegovergangen bij bruggen en viaducten
- Geluidsscherm bij Leerpark vernieuwen
- Overige geluidsschermen waar nodig aanpassen
- LED verlichting aanbrengen
- Vangrail vervangen
- Bewegwijzering vervangen
- Realiseren onderdoorgang voor kleine dieren bij Kilweg
- Onderhoud aan viaducten en bruggen
6. Komen er meer geluidsschermen langs de N3?
Er komen geen extra geluidsschermen langs de N3. We onderhouden de bestaande situatie. Wel wordt er stil asfalt aangebracht en nieuwe stillere voegovergangen bij de bruggen en viaducten.
7. Wat bedoelen jullie met het aanpassen van geluidsschermen?
Als bestaande geluidsschermen te laag of te hoog komen te staan, bijvoorbeeld door verzakkingen of het nieuwe wegprofiel, worden ze opnieuw op de juiste hoogte geplaatst. Om welke geluidsschermen het gaat, is op dit moment nog niet duidelijk. De aannemer is nog bezig met de ontwerpen.
8. Wat gebeurt er met het geluidsscherm bij het Leerpark?
Alleen ter hoogte van het Leerpark in Dordrecht wordt een nieuw scherm gebouwd. Het bestaande scherm is ingezakt en wordt vervangen door een betonnen scherm met dezelfde hoogte en lengte als het oude scherm.
9. Worden er maatregelen getroffen om geluidsoverlast te beperken?
Een groot deel van de N3 krijgt stil asfalt en er komen stille voegovergangen bij bruggen en viaducten waardoor geluidsreductie optreedt. Volgens het jaarlijkse nalevingsverslag valt de geluidsproductie op de N3 onder de norm. Daarom worden er geen nieuwe geluidsschermen of -wallen geplaatst. Kijk hier voor meer informatie over geluid langs rijkswegen.
10. Waarom wordt de gele belijning zo snel vaag?
Vervagen van markering kan meerdere oorzaken hebben, zoals de staat van de ondergrond en de hoeveelheid verkeer die over de markering rijdt. Hierdoor kan het zijn dat belijning sneller vervaagd dan verwacht. We hebben we inmiddels grote delen vervangen door een ander type markering dat beter zichtbaar is en minder snel slijt. Ook hiervoor geldt dat de staat van het wegdek slecht is waardoor slijtage sneller plaatsvindt. We monitoren de situatie continu en zorgen voor herstel wanneer dat nodig is.
11. Waarom wordt de witte belijning niet weggehaald?
Het zwart maken van witte belijning is een vaak gebruikte methode om witte markering ‘onzichtbaar’ te maken (demarkeren). Een alternatief is het verwijderen van de witte markering, dit is echter niet altijd mogelijk. Het asfalt van de N3 waar nu een aangepaste verkeerssituatie is, is in een slechte staat. Het wegstralen van witte belijning zorgt dan voor extra schade aan het wegdek waardoor het nog slechter wordt. Daarom is de witte belijning zwart gemaakt. We monitoren de situatie continu en zorgen voor herstel wanneer dat nodig is.
12. Waarom brandt de straatverlichting langs de N3 overdag?
De verlichting langs de N3 is verouderd en vertoont gebreken. Om ervoor te zorgen dat er zo min mogelijk storingen optreden wordt de verlichting niet meer aan en uit gezet, maar blijft deze branden. Natuurlijk is dit geen wenselijke situatie maar vanuit oogpunt van veiligheid de beste optie. De verlichting wordt in 2021 volledig vernieuwd en vervangen voor energiebesparende LED.
13. De verlichting langs de N3 doet het niet?
De aannemer heeft in oktober alle verlichting langs de N3 gecontroleerd en storingen zijn verholpen. Alle verlichting zou moeten werken. De verlichting is echter verouderd en blijft gevoelig voor storingen. We houden de situatie in de gaten. In 2021 wordt de verlichting langs de N3 vervangen voor nieuwe energiezuinige LED verlichting.
14. Wat kan ik doen om de hinder tijdens de werkzaamheden aan de N3 te beperken?
Als weggebruiker kunt zelf ook iets doen om de hinder tijdens de werkzaamheden te beperken:
- reis op andere tijden, buiten de spits om;
- werk vanuit huis;
- kies voor alternatief vervoer, zoals de fiets.
Kijk voor informatie over alternatieven om anders te reizen op Ways2go.